
Cyclus – Jean Pierre Rawie & Gouke Notebomer – STANDAARD editie
De uitgave Cyclus bevat een zevental gedichten rondom de dood van Rawies vader. De eerste zes gedichten verschenen eerder in de bundel Onmogelijk geluk .
Maar juist de exclusieve toevoeging van het zevende en laatste gedicht ‘Foto’ maakt de reeks gedichten tot een indrukwekkende cyclus in een verfijnde uitvoering.

Anke Slooff, Tuin Vriezerhoek – een aandenken – luxe editie
Naast de standaard editie verscheen eveneens een eenmalige luxe editie (genummerd en gesigneerd) in een oplage van slechts 25 exemplaren.
Deze is voorzien van de speciaal voor deze gelegenheid gemaakte en ingelijste zeefdruk Tuin Vriezerhoek, najaar (toverhazelaar, moeraseik) met een beeldformaat van 24 x 32 cm en een lijstformaat van 41 x 51 cm.
Scroll door naar hier beneden om de zeefdruk goed te kunnen beoordelen.
De prijs is dus inclusief boek + ingelijste zeefdruk, maar exclusief verzendkosten.

Kim Jonker, Vol licht / Pleine lumière
Het nieuwe fotoboek van Kim Jonker is bijna tekstloos en ‘leest’ als een filosofisch getint ‘verhaal’ over de intrinsieke waarde van de natuur.
De tweetalige boekuitgave Vol licht / Pleine lumière is een uitnodiging om bloemen, insecten, fruit en groenten van dichtbij te bekijken. Kim Jonker stelde een kleurenwaaier van 44 portretten samen, aangevuld met een close-up foto van een generfd wijnblad op de schutbladen voor- en achterin het boek.

Kim Jonker, Vol licht / Pleine lumière FR
L’univers entier se trouve dans une fleur
Le livre bilingue Vol licht / Pleine lumière est une invitation à regarder de plus près les fleurs, les insectes, les fruits et les légumes.
La photographe met en lumière leurs spécificités ainsi que la beauté de la lumière naturelle. Avec des compositions originales, Kim Jonker nous permet de porter un regard plus riche sur la nature qui nous nourrit au sens propre comme au figuré. “L’univers entier se trouve dans une fleur.”
Le nouveau livre de photographies de Kim Jonker ne contient presque pas de texte et se ”lit” comme un “récit” philosophique inspiré par la valeur intrinsèque de la nature.
Le livre bilingue Vol licht / Pleine lumière est une invitation à regarder de plus près les fleurs, les insectes, les fruits et les légumes. Kim Jonker a composé un nuancier en 44 portraits, complété par un cliché d’une feuille de vigne veinée en gros plan figurant sur les pages de garde au recto et au verso du livre.

Anke Slooff, Tuin Vriezerhoek – een aandenken – standaard editie
Beeldend kunstenaar en tuinliefhebber Anke Slooff maakte een jaardagboek van alles wat er groeide en bloeide in de tuin die zij in de afgelopen decennia heeft aangelegd op de kale leem van een rijbak in Noord-Drenthe.
Op aanstekelijke wijze vertelt zij met kennis van zaken over haar sier- en moestuin. En maakt de lezer deelgenoot van hoe zij de natuur naar haar hand probeert te zetten, maar net zo lief haar gang laat gaan.

Abel Groenewold, Een schetsje als reden…
En het bleek een goed voornemen, die dagelijkse tekeningetjes. De schetsjes maakte hij ter plekke in het ziekenhuis – hij moest tenslotte steeds vijf kwartier tevoren al aanwezig zijn, dus hij had tijd genoeg.
Het leidde me inderdaad af van de reden van de bestralingen. En de schetsjes werden mooi genoeg en dat gaf ook weer inspiratie. Elke dag een ander ideetje. Soms twee. Vaak uit het hoofd. Een landschap of een tuin.

Menno van Heumen, Boom der kennis
In zijn eerste bundel Bewegend hout uit 2017 liet Van Heumen zien dat het schaakspel een mooie metafoor kan zijn voor het menselijk bestaan.
In Boom der kennis is geïnspireerd op de natuurkunde. In drie delen worden de wetten de krachten en de elementen vanuit een dichterlijk perspectief bekeken.
Het zijn deze wetmatigheden van de natuurkunde, die richting geven aan hoe hij zichzelf en de mensen om hem heen wil zien en afschilderen.

Bert Hemsteede, Getekend voor gesprek – verslag van een psychotherapie
Beeldend kunstenaar en gepensioneerd docent tekenen Bert Hemsteede worstelde tijdens zijn leven met seksueel misbruik in zijn jeugd. Het maakte dat hij eigenlijk twee levens leefde: slechts enkelen wisten van het misbruik.
‘Dat wat me raakte en wat ik voelde verborg ik zo goed mogelijk. En hoe beter dat lukte, des te meer raakte ik het zicht op mezelf kwijt.’
In 2021 kon hij een lange periode van therapie afsluiten met weer voldoende grip op zijn leven.

Klaas Koops, Lof der talenten – 183 portretten
In Lof der talenten portretteert en beschrijft Klaas Koops (1949), sinds 2011 werkzaam als kunstschilder, maar liefst 183 mensen die in meer of mindere mate in zijn leven van betekenis zijn geweest en die hij waardeert om een bepaald talent dat zij bezitten.
Ondanks de hoofdrol die de getalenteerden erin spelen is Lof der talenten vooral een persoonlijke uitgave van Klaas Koops geworden.
Let op > Deze uitgave verschijnt 28 oktober a.s. maar u kunt nu al een exemplaar bestellen.

Bert Nijmeijer, Frank Hutchison, Coen Simon, Esther Schaareman en Harm de Jonge, Energy Watch – schetsen en schilderijen van Rikus van der Meer
De opmaat van het nieuwe boek van Rikus van der Meer wordt gevormd door de quote:
Van bovenaf mensen waarnemen vanuit dit ateliervenster werd mijn bron voor ‘irrealisme’.
Niet alleen door de verkortingen die ontstaan door de blik van bovenaf, maar ook door de toevoeging van allerlei eigen elementen weet Van der Meer een intrigerend perspectief te creëren dat meer is dan een traditioneel realistisch schilderij.

Dianne Bakker, De juiste zaak – 2016
Dianne Bakker over deze uitgave:
‘De werktitel voor deze grafiekserie in drie bedrijven was eerst Ergens ver Weg. Al gauw besefte ik dat het geweld dat dagelijks tot mij komt via krant en media niet alleen maar ver weg is. Het is aanwezig overal waar mensen zijn. In Europa wordt door wet- en regelgeving dit geweld aan banden gelegd. Maar hoe zal het zijn als ook bij ons andere wetten en regels gaan gelden? Van oog om oog tand om tand? Ik koester mij geen enkele illusie dat ook ik zal gaan strijden voor mijn zaak.
De uiteindelijke titel De juiste zaak is gekozen, omdat deze titel in zichzelf al aangeeft vanuit welk perspectief er gedacht en gehandeld wordt. Pictogrammen zwart, bruin of rood van kleur laten mensen, organen, objecten en een dier zien in een lege omgeving. De teksten op papier, de pictogrammen, de stempels en de titels maken duidelijk waar het om gaat. Het is het verhaal zo oud als de mensheid, dat telkens weer in elke generatie de aarde rood kleurt en de harten verkilt.’

Eveline van Duyl, De Poëzie van Grip – standaard editie
In De Poëzie van Grip vertelt en verbeeldt kunstenaar Eveline van Duyl op geheel eigen wijze een verhaal dat langzaam zijn geheimen prijsgeeft.
Een prachtig en intrigerend relaas van een dochter die vanaf haar allervroegste jeugd aanvoelt dat er iets scheef zit in haar gezin, maar wat?!
Gaandeweg wordt duidelijk dat haar beide ouders een dubieus oorlogsverleden hebben.
Kijk onder deze link ook naar het aankondigingsfilmpje over het nieuwe boek van Eveline van Duyl.

Eveline van Duyl, De Poëzie van Grip – luxe editie
Het boek bij de luxe editie is identiek aan dat van de standaard editie, maar werd genummerd en gesigneerd door de kunstenaar.
Het boek is opgeborgen binnen de houten omlijsting van een origineel schilderwerk, dat in een eenmalige serie, speciaal voor deze uitgave, werd gemaakt. Van deze editie verschijnen 21 exemplaren.
> Scroll verder naar beneden om te zien uit welke schilderwerken zoal gekozen kan worden.
U kunt bij uw bestelling in het vakje hieronder aangeven welk nummer/werk van de luxe editie u wilt bestellen.
Kijk onder deze link ook naar het aankondigingsfilmpje over het nieuwe boek van Eveline van Duyl.

Dianne Bakker, Het Slachthuis – 2014
Het boek Het Slachthuis heeft als thema ‘slachtoffer- en daderschap’ over ‘schuld versus onschuld’.
Volgens Dianne Bakker impliceren handelingen in een slachthuis, dat er twee partijen de hoofdrol hebben, namelijk de slachter en het slachtoffer.
Hierbij veranderen beide spelers voorgoed: de eerste verliest zijn onschuld en wellicht zijn geweten, de tweede verliest een deel van zijn wezen of het leven zelf.
Als pictogrammen in zwart en rood zijn mensen, diren en obkecten te zien in een religieuze setting. De teksten op papier, de werken en de titels verwijzen naar deze setting. Religie is in staat het mooiste, maar ook het aller afschuwelijkste in mensen naar boven te brengen, En alles in ‘Naam van…’ kan de wereld tot slachthuis maken.

Dianne Bakker, Wat een heerlijke tijd – 2014
De cahiermap Wat een heerlijke tijd heeft als thema ‘de kindertijd’.
In de woorden van Dianne Bakker: De kindertijd is een tijd van onschuld, geborgenheid en tijdloosheid. De eindeloze zomers vol pret en spel, de winters van eerste sneeuw en binnenspelen, en het klokje van gehoorzaamheid dat een einde maakt aan iedere dag. Wat een heerlijke tijd!
Helaas wordt de wereld van de kindertijd ook bevolkt door grote mensen, die alles, maar dan ook alle, naar hun hand zetten.
Een wereld van wie niet horen wil moet voelen, een wereld van gebruik en misbruik, een wereld van verborgenheden…
Pictogrammen in zwart en blauw laten kinderen en voorwerpen zien in een lege ruimte.
De teksten op papier, de pictogrammen, de laserscans, het materiaalgebruik en de titels brengen deze kinderwereld vol van schaamte, eenzaamheid en repressie tot leven.

Dianne Bakker, Over Dianne Bakker – 2022
Dit door Dianne Bakker zelf samengestelde documentaire cahier geeft een persoonlijk keuze van verschillende werken, die zij de afgelopen decennia maakte.
Naast een korte inleiding bevat het cahier veel afbeeldingen en toelichtende teksten over de meeste van de getoonde werken.
Zij maakte dit cahier naar aanleiding van haar expositie in Museum Belvédère in het voorjaar van 2022.

Dianne Bakker, Spiegel – 2019
Dit boekwerk is te beschouwen als een variant op het thema ‘memento mori’.
Hierbij wordt de lezer gemaand zich te realiseren dat het leven maar tijdelijk is en en het stervensuur ook voor hem zal komen.
In dit geval heeft Dianne Bakker een sterk bewerkte foto van zichzelf op de voorzijde geplaatst. Als je het boek – met slechts twee pagina’s binnenin – opent wordt de tekst ‘herinner, vergeet’ zichtbaar en een haarlok.
Op de achterzijde is het boek gesigneerd en gedateerd.
Het werk is opgeborgen in een eenvoudig kartonnen mapje.